Thursday, December 18, 2008

I Miss My Job

Be jobless,it very uncool..rasanya dah hmpir 6 bulan aku memegang jawatan sebagai penganggur terhormat..mmg bosan..tp nak buat mcm mana rezeki belum ada..aku dah attend interview,exam n submit my resume tp hampeh still gak mcm ni..aku support hidup dgn buat mcm2 kerja..aku buat kuih..aku buat assignmnt..tp sampai bile..aku pun tak tahu nak cakap..aku dah bosan bile asyik org tanya aku bile nak kerja..smpi aku dah rasa muak sgt nak jwb.geram sgt..nasib baik aku ni jenis yg main telan je..apa org kata..terima je..wpun bengkak juga..

Aku memulakan kerjaya aku ni dgn menjadi guru sandaran tak terlatih..mengajar di sekolah jenis kebangsaan cina..aku mengajar subjek b.inggeris..dgn mengunakan result stpm aku..mmg la..sgt menarik dan mencabar..namun aku berhenti kerana menyambung pelajaran ke U..wpun hanya U swasta..subjek sama je..cuma bezanya U awam murah..tp as long as ada kemahuan..lpun ada PTPTN.aku practical masa tahun akhir di Sabah Carigali Sdn.Bhd...Procurement Department..dan sekarang telah diubah kepada Supply Chain Department..sebuah department yang menguruskan tender dan contract..aku telah serap semua ilmu di sana..dr segi communication skill coz..kerja masa tu need byk discussion dgn client lbh2 lagi tntg harga..aku sudah mahir mengunakan system di sana iaitu SAP system..
Kemudian..aku dikenalkan dengan dunia sebenar kerjaya..dgn menjadi pembantu tadbir sambilan di Suruhanjaya Pilihanraya Sabah.aku dimasukkan di Finance Department.Aku menguruskan tentang penjualan buku daftar dan semua buku law berkenaan dgn Pilihanraya,di namakan Buku Akta,aku juga mahir mengunakan system e-perolehan.Namun..semua tu tak bermakna sbb aku menganggur..cuma rugila..tak hire aku..aku ni dah la jenis workaholic..pastu tak berkira kerja dan very commitment..aku rasa terkilan gak bila ada kwn2 n relatives yg kire blh tolong tp buat de..bukan minta tlg dptkan kerja tp juz minta information la..if ada kerja kosong kat certain place yg connected dgn mrk ni..bgtau la..ni tak,smpi dah duedate..kenapa la manusia ni..BUSUK HATI sgt..

Well..aku dah tekad dlm hati..utk sentiasa bersabar dan byk berdoa..supaya ada rezeki..dan paling penting..terpaksa la aku tebalkan telinga aku ni utk dgr kutukan dan sindiran orang..ape korang best ke jadi mcm aku skrg..memang tak tau..jd dah la aku kena mcm ni..jgn la nak downkan aku lagi..Lantakla..kadang2 bosan gak jadi good ni..asyik kena pijak je..tp nak buat mcm mana..terima dan redha je la.

All tiz ..a part of my fav.pic collection..Suruhanjaya Pilihanraya Sabah..di antara saat2 manis aku la..

on my desk..between kak sarimah and kak shima..

ini my bez fwenz (Mimah)..masa di ofis..mlm sewaktu menanti result pilihanraya bagi negeri Sabah..bilik operasi..sebagai pencatat keputusan rasmi bagi Parlimen..


No comments: