Sunday, December 21, 2008

Cuti-Cuti Malaysia-Part 1

Guess..where tiz place?..ummh...Switzeland?New Zeland?Mauritius? No..no..no..I share tiz antara my best collection masa bercuti..tiz place is most beautiful place ever..dgn naturenya..rasa cool n freshnya..view yang mmg excellent..tiz place names KUNDASANG..one of tmpt yang nearest dgn mount kinbalu tau..tmpt nya terkenal dgn fresh vegetables and beautiful punya views..kire tmpt persinggahan otw ke Sandakan or Tawau..from K.K to Kundasang..mostly around 1 1/2 hour..depend dgn transport yg dinaiki..klu pengangkutan awam..tambangnya adalah dalam RM12-15la..

All tiz listed yg boleh jd guide la klu dtg ke Kundasang dan Ranau..
1st kena la singgah ke Kinabalu Park..adalah tmpt yang masih menyimpan flora n fauna yang still dipelihara..nak amik pic ke..tgk hasil2 heritage kat sana..mmg byk..klu ada lucky..boleh tgk biggest flower la..RAFFLESIA..tp bunga tu tak wangi la..busyuk..pastu bagi pasangan kekasih yang suke akan bunga-bungaan..
Boleh singgah ke Rose Garden..sebuah taman bunga Ros yang mempunyai pelbagai jenis bunga rose..ape-ape color pun ade..aku teringat zaman sekolah..setiap hari guru ke..misti dapat bunga ni..ye lah..ada bg guru..ada bg kwn..ada bg peminat..adik.kakak n abang angkat..dan aku salah seorang penerima..aku paling suka bunga rose putih..coz baunya fresh..even tak minat bunga pun..
Pastu Mount Kinabalu..salah satu tarikan pelancong yang suka akan extreme sport seperti mount climbing..boleh la mendaki gunung Kinabalu..zaman sekolah..ada juga rombongan naik gunung ni..juz byr rm50 je..tp aku mmg tak sanggup..jauh..n very da'penat..jadi nanti-nantila..
kemudian..boleh la pergi ke..Poring Hot's Spring..adalah satu area yang dijadikan taman kolam air panas..terdapat rumah rehat..taman bunga..taman rama-rama,kinopi (jambatan atas pokok) an air terjun..difahamkan ada 7 tingkat..tp aku juz pernah smpi tingkat 1..itu pun dah best..pastu naik kinopi pun sikit nak giv up..asa tu byran naik rm3..memandangkan kami ni student..free je..and also..terkini ada la lagoon..yg siap dgn gelungsur..tp tak ganaz mcm kat sunway laggon la..coz ni available utk semua peringkat umur..


Next vacation..i will share about PULAU MANUKAN..LABUAN..SARAWAK..and also daerah yg aku tinggal skrg..TUARAN..


p/s:

Nora..if takde aral melintang..TRIP KE PULAU MANUKAN tu ahad ni..28 December 2008..Ahad..prepare RM50 utk expense..actually juz around RM30 je..cuma as a persediaan..Aku akan bagi keputusan selewat-lewatnya Jumaat ini..so on Saturday ko boleh la lepak rumah aku dulu..





No comments: