Thursday, January 15, 2009

'HaV FuN'

Setiap kanak-kanak mempunyai karakter cartoon yang jadi favourite..mereka ingin menjadi seperti apa yang mereka lihat..dari segi pakaian,tutur kata dan perawakan.Watak hero seperti Superman,Spiderman,Spiderman dan Ultraman adalah antara pilihan kanak-kanak lelaki kerana ke'hebatan' super hero ini..namun bagi kanak-kanak perempuan pula mereka akan menjadikan Barbie,Totally Spies,Princess dongeng sebagai penyeri hari-hari mereka..pilihan aku???

Aku membesar dengan karakter cartoon pupet seperti cookie monster..big bird..elmo..oscar,ernie & Bert..hari2 aku akan diwarnai dengan nyanyian dan tarian mereka..malah aku mengenal huruf dan nombor semuanya bermula di sini..The Sesame Street..pilihan aku memang tepat..
Seiring dengan pembesaran..aku sudah terpengaruh dengan pelbagai medium animasi..dan ketika itu..era animasi dari Jepun mulai me'monopoli' cartoon-cartoon di Malaysia,bahkan terdapat juga mereka yang terlalu fanatik kepada genre animasi ini,selain daripada lakaran karikatur yang menarik bahkan jalan citer mitos yang memang membuat penonton teruja..antaranya..Dragon Ball dan Sailor Moon..
DRAGON BALL- GOKU...

CARDCAPTOR SAKURA




THE SAILORMOON

(sanggup naik atas bumbung hostel pasang ariel t.v semata-mata nak tgk cartoon)

Namun..sekarang ini..sudah terlalu banyak karakter cartoon menjadi pilihan semua lapisan umur,bahkan menjadikannya sebagai koleksi peribadi..
Dan all tiz my fav.cartoon:-

'SPONGEBOB SQUAREPANTS'

'OGGY AND THE COCKROACHES'

'NARUTO'

(Ini baru sikit,kalau campur dgn CD,majalah Kreko..kire beratus gak abis)

Betapa bertuahnya anak-anak di negara ku MALAYSIA,mengecapi zaman kanak-kanak dengan riang dan gelak tawa,sedangkan masih ada anak-anak di luar sana yang menjadi mangsa peluru tak bermata,lapar dan dahaga dan kehilangan mereka yang tersayang..

Renung-renungkan...

1 comment:

Nora Yusop said...

aku minat ngan kartun ni'OGGY AND THE COCKROACHES'...tiap2 pagi sblm jam 10pg da terconggok dpn tv sbb nak tgk kartun ni..hehehhe...