Wednesday, March 4, 2009

Save Our World

Ini antara koleksi peribadi "Ailynn Art Design Collection"..Gambar ni diambil di salah sebuah Pusat Pemuliharaan Haiwan di Lok Kawi,Sabah.Sebenarnya banyak lagi haiwan yang terdapat di sini tp ini aje yang sempat diambil.Kepada family yang merancang untuk berjalan-jalan sempena cuti sekolah ni boleh lah pergi ke sini..sememangnya menghiburkan di samping dapat memberi sedikit maklumat yang berguna untuk anak-anak,jangan asyik nak bawa main 'game' je..Alam semulajadi adalah persekitaran sihat untuk pembesaran anak-anak..
Monyet spesis 'Beruk' -spesis ni banyak terdapat di kawasan bakau,nak tgk byk habitat monyet,boleh lah pergi ke Gramma,Beaufort.Di sana terdapat rumah rehat,perkhidmatan bot dan sebagainya bagi mereka yang suka kepada alam semula jadi.


ni Kungkang-pemalu..,spesis haiwan mcm monyet..cuma spesis ni pemalu la plak..dan asyik nak tidor je..satu yang menarik,kungkang ni mempunyai mata yang besar..upz..jgn tgk lama-lama..


Burung Unta-satu-satu burung yang yang spesis ayam besar..telurnya mmg besar dan keras..pernah makan daging burung unta?aku pun tak pernah..

Gajah-haiwan ni semua org tau..terdapat banyak di Negara Thai,bahkan di sana terdapat satu academy yang train gajah ini untuk pertunjukkan..ada yang pandai menari..melukis..bahkan meramal nasib..hasil lukisan dari gajah ini di jual dengan harga yang tinggi..


Beruang- kesian beruang sekarang ni kurus dha.. antara haiwan yang terancam habitatnya..bygkan la..kan beruang ni as we know..besar..tegap..well lihat la dunia!!!


Harimau Bintang-masih baby,yg ini cute sgt..mcm kucing..rasa nak bw balik seekor pelihara di rumah..tp bila dha besar...ntah2 aku jadi hidangan nya..

Badak Sumbu-nampak besar kan..tp tak sebenarnya..ini pun dha jadi mcm spesis beruang..yg dah kurang berat badan..bukan x cukup makan..mungkin kerana persekitaran yang terhad kan..yelah klu kat hutan tu lain la..mana2 pun boleh belasah yang ni makan pun ada jadual..

Pelanduk @ Payau-daging nya mmg lembut dan manis..klu sekitar Pitas dan Kudat..spesis ni masih byk hidup di hutan,namun kerakusan manusia untuk memburu menyebabkan lama kelamaan spesis ini akan berkurang..

Harimau-Tiger!!!Auwwmmm..wah aku mmg suka bab ni..coz aku mmg minat giler spesis mcm kucing ni..klu boleh aku nak cubit..peluk dan main-main dgn pipi nya..geram nya
Tak 'TERUJA' kah?aku yang update post ni rasa nak pi lagi..tak ingat rasa masuk kena pay RM10..tak sure la..tp berbaloi la..mmg happening..
Sayangilah Alam Sekitar..dan Flora dan Fauna..

P/S:Nora..nanti kita pi.. nak ke?