Thursday, March 19, 2009

BANJIR! BANJIR!

Sekarang ni..musim banjir dha tak ikut timetable..kenapa?dulu..waktu tengkujuh ni similar la..waktu ujung tahun kan..masa cuti sekolah..tp now..tengah2 thn pun boleh banjir..sah!..mmg sah!..dah dekat la tu..
Aku tak pernah la alami banjir ni secara real kan..coz alhamdulilah tempat kami ni still selamat..ada pun juz lopak2 ja..klu nak feel air naik paras pinggang tu blm lgi..cuma ada la experince membersihkan tempat selepas banjir..masa tu kat sekolah la..ujan lebat giler..so sekolah plak area bwh bukit..jadi batu..air tanah..pokok2 kering..mcm2 la..di bawa arus..abis la bilik guru,dataran dewan,dewan makan dan sewaktu dgnnya..mana longkang2 besar ni tersumbat..dengan tanah..mmg giler..masa tu kami buat la gotong royong..nasib baik kami ni juz bahagian kutip sampah..yg teruk..budak2 putera la..bersih kan dewan..mmg teruk..jadi kire dpt gak merasa perasaan org yg tiap2 thn kena banjir..
Kat bawah ni..aku smpt la upload pic..yang aku amik dari dalam kereta..nak berhenti x boleh coz..kereta berderet kat belakang..dahla jalan kg..sempit..

ni view..jmbatan baru yang terletak di KG.BERUNAI,MEMBAKUT.jmbtan ni dalam proses pembinaan..konkrit la..sebelum ni kayu..uzur dha..masa ni kami tgh melintas jmbtan sementara..waktu ujan lebat..air naik..byk smpai yg drop by area bwh jmbtan tu..ni dha kire surut la..

Yang ini antara pic rumah yang dinaiki air la..nasib baik la..most rumah kat sini jenis yang bertiang..klu jenis teres..alamat la..sandiwara semasa 'RUMAH KU DITENGELAMI AIR'..ni kire ok dha..coz sejak sungai ni di dalamkan dan di lebarkan..ntah la..aku pun x de idea mcm mana nak elak banjir ni..coz bab geologi ni..ni aku lemah la..PMR pun dapat C je..kita bagi yg pro la..


Jangan tak percaya..kenapa la aku amik pic ni..hah..ni pic tanah perkuburan..mmg dah sedia maklum la..tiap kali banjir..mmg tak nmpk apa..kubur lama la kata kan..ntah2 ada yg dha rosak..cuma ada la juga tinggal nissan..tunggul yang menandakan tempat perkuburan..aku x sure la..sama ada perkuburan islam or..lain2 ..coz langsung takde tanda kan..

Waktu ni ada certain tmpt di Beaufort banjir la..aku bukan apa..klu banjir ni..jalan raya rosak la..berlubang..dan jalan jadi mcm berombak..itu pun jgn tanya aku..aku sah2 tak tau..hope kejadian ini tidak berlarutan..dan jgn la smpai ada nyawa yg terkorban..

Kepada mangsa-mangsa banjir tak kira di mana berada,harap kalian tabah dengan ujian ini..

No comments: