Monday, October 27, 2008

I Love My Malaysia


Cuaca not so good..ujan dr malam semalam still berterusan..mungkinkah esok akan cerah?aku pun tak pasti..jrg tgk kajicuaca-ditaja oleh Nippon (TV3)..cuma bila tgk berita asyik citer politik je..aku dah jadi muak coz isu yang sama..persidangan yang melihat pemimpin kita saling berbalah dan menjadi pengkritik,aku ingt AF je ade pengkritik well skrg pemimpin pun dah lazer tau..kenapa?mereka tak malu ke..saling berbalah dalam usia mereka yang dah dewasa dan matang..actually aku sering kaitkan situasi dgn diri aku la..lebih baik coz boleh munasabah diri sendiri..aku pernahla pegang mcm2 jawatan kat sekolah dan U..pengawas,ketua persatuan,bendahari,setiausaha dan ajk kecil..aku rasa aku tak fikirkan sgt pangkat jwtan aku tu,kirenya kalau dicalonkan pun ok,ini akan show that ada yg yakin dgn aku.tp yg penting' kerja aku beres dan memberi hasil yang terbaik..aku lebih selesa buat kerja dari byk ckp nanti org ingt kita seolah2 terlalu bagus..sbb aku rasa klu aku byk ckp nanti kerja yang aku buat tu tak serupa bikin,jd aku akan buat mengikut apa yg aku mampu buat ja.


Masa dalam organisasi aku pernah jadi ketua..jd di bwh aku tu ada la biro-biro lain..aku akan letak kepercayaan tinggi pada mereka yg dilantik sbb aku yakin mereka yg terbaik dan dipilih ramai.aku cuma akan bg panduan atau guideline..so terpulang pada mereka utk menunaikan tanggungjawab mereka berdasarkan cara mereka sendiri..cuma bila aku rasa ada something yg blm beres..aku akan berbincang sup.cari method yg boleh apply utk solve masalah..jadi tidak perlulah utk saling menyalahkan.Tuhan sudah bagi setiap manusia akal fikiran utk berfikir,malah cara berfikir akan berubah berdasarkan pengalaman dan usia.cuma bila kita tgk orang dewasa bertelagah..apatah lagi "perang mulut"..maka akan timbul kesangsian utk mengiyakan kewibawaan sbgi pemimpin.Macam ayah kita lah kan..klu kita tgk ayah kita bergaduh dengan emak kita dengan sumpah serana,caci maki atau lazer melazer..otomatik dlm hati kita rasa respect kita tu kureng..cuba klu duduk berbincang dan bertukar idea..kita akan salute la..matured dan karisma..


Kenapa mereka tak terfikir mcm tu..pelik..aku hairan..sbb klu mereka terdiri dr golongan remaja yg tak abis belajar sbb masalah sosial yg teruk ..kita faham la..tp ini golongan terpelajar..lagi profesional.. pelajaran bukan main lagi..hal mcm ni pun mereka tak nmpk..aku just berharapan masalah mcm ni harus ditangani..bagi semua mereka ni kursus jati diri..paling bagus kursus Bina Tatanegara..mereka akan lebih nasionalisme..saling hormati menghormati dan setia kawan..barulah kepimpinan melalui teladan..aku sbnrnya malas nak kupas isu ni sbb thp ke"sensitive"an nya.Wahai rakan-rakan generasi pelapis,kita sebagai penyambung warisan..kita lah yg akan menerajui negara..


Biar kita celik untuk memperlihatkan kemampuan,

Biar kita lantang untuk bersuara,

Biar kita berani untuk berjuang,

Biar kita sabar untuk ujian,

Biar kita tawakal kerana kita sudah berusaha.

Jangan kita tidur jika tidak mengantuk,dan jangan kita bangun jika kita tidak tidur,kerana jika kita paksa diri untuk tidur..mimpi kita tidak indah,dan jika paksa diri untuk bangun..kita belum tentu mampu berdiri..

Hehe

No comments: