Saturday, June 6, 2009

Syukur Alhamdulilah

Tiong!Tiong!Tiong!

Nah berbunyi sudah tu loceng..nak alert datangnya aku minah propa..cheh takde skrg ni aku dha semakin siuman dan waras tau..cuma kadang2 je..kurang cas..
Alhamdulilah la..skrg ni aku dha kerja..boleh la utk byr ptptn dan tolong support family..tidak la orang asyik bising mengutuk 'graduan yang menganggur' ni..yelah..kadang2 kita ni tidak la memilih pun kerjaya cuma nak masuk dalam sesuatu organisasi tu mmg agak sukar kan..skrg ni lagi la..degree mekanikal pun apply kpli..bygkan..???kalu kat oversea jwtan cikgu ni la last choice..klu kat Malaysia ni la jawatan guru jadi rebutan..tak percaya??tanya la..bakal2 mahasiswa..hampir semua buat pilihan utk jadi cikgu..kerana menjaminkan kerjaya..abis kalau amik lain..mak oi..susah yg amat nak dapat kerja..dha tu cikgu plak gaji tinggi nya..nak sama dha dengan doktor ni..ada pun kerja-kerja pun juz as a kontrak..apelah salah amik terus kan..lgpun mmg certain tempat tu kekurangan kakitangan..pelik la..aku dr dulu lagi tak faham..aku rasa better goverment check..kenapa siswazah x de kerja..??alasan bukan siswazah ni memilih tau..sbb aku tgk siswazah skrg ni lebih independent..buat bisnes...
lojik kenapa..
1.Penjawat awam diberi penyambungan tempoh berkhidmat..padahal sah-sahla dha pencen..bukan mereka tak dpt pencen tu..lagipun dha berumur..secara fizikal mungkin nmpk masih mampu..mental??mereka terpaksa menerima new environment yang berteknologi tinggi..sejauh mana mereka mampu utk mengikut..buat servay la..
2.Ada pun jawatan-jawatan kosong yang diberikan dalam bentuk 'kontrak' atau 'sambilan'..nape tak amik terus kan..ada tu..jadi pembantu tadbir kontrak hampir 10 tahun..yang mana kecekapan mereka ni sememangnya amat memuaskan..bahkan lebih baik dari yang berjawatan tetap..sbb mereka kena kekal prestasi yg baik..
3.Bila masuk beberapa office kerajaan..ini jgn heran la..kenapa sistem pengurusan dan pentadbiran agak sedikit slow..apa taknya..hampir majoriti..datuk..datuk..nenek..nenek..yang ada kat situ..bila boss lebih muda tegur..apa jawap nya "kami ni dha lama berkhidmat..hampir berpuluh tahun..jadi kami taula.."..
4.Yang lain fikir sendiri la..aku malas nak cakap byk..nanti ada plak yang luka terhiris belati tajam..

1 comment:

Rosy Sharz said...

Assalamualaikum Lynn,

alhamdulillah, congrats on ur job ya. keja baik2, hihi...ttg topik siswazah yg menganggur tu, aku pun se7 sgt2. Sesetengahnya siswazah x memilih sesuatu kerja, tp ada jugala yg memilih...hihi. Ada yg sanggup menunggu dari berusaha. Ada pula yg berusaha tp cepat putus asa..wah, ok stop2...byk ckp pulak da. Hihi, ok Lynn, have a nice day :-).